Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdiregelsæt og antimobbestrategi

Værdiregelsæt og antimobbestrategi

Korsholm Skoles værdier

På Korsholm Skole har vi fem grundlæggende værdier: nærvær, samarbejde, fællesskab, anerkendelse og faglighed. Værdierne er vores fælles udgangspunktpunkt og vi ønsker, at de lever og mærkes i alt hvad vi gør.

 

Nærvær

Ved nærvær forstår vi, at alle skal føle sig set, hørt og forstået.

At vi er nærværende over for hinanden, er vigtigt for at alle kan trives.

Nærværet skal fremme tilliden mellem mennesker.

 

Det betyder, at vi:

• Er opmærksomme på hinanden.

• Taler og lytter til hinanden på en åben og respektfuld måde.

• Viser at andre mennesker har betydning.

 

Samarbejde

Samarbejde er grundlaget for god læring, gensidig respekt og demokratisk forståelse.

Vi ønsker at alle lærer at forstå styrken i at arbejde sammen, og at forskellighed kan være en kvalitet.

Værdien skal fremme den enkeltes mod til at bringe sig selv i spil og den enkeltes tillid til at han/hun har noget at byde på i samarbejdet med andre. 

 

Det betyder, at vi:

• Oplever at vi har brug for andre og at andre har brug for os.

• Udnytter hinandens evner og muligheder til fælles bedste.

• Sammen finder gode løsninger på dagligdagens og livets mange udfordringer.

 

Fællesskab

Alle skal føle sig som en del af et fællesskab.

Fællesskab skal fremme den enkeltes oplevelse af tryghed og sikkerhed.

 

Det betyder, at vi:

• Skaber tryghed og plads til den enkelte.

• Accepterer og anerkender den enkelte.

• Arbejder med alles rettigheder og pligter i fællesskabet.

 

Anerkendelse

Anerkendelse er en vigtig byggeklods i forhold til den enkeltes identitet og en vigtig forudsætning for både trivsel og læring.

Gennem anerkendelse opbygges selvværd og selvtillid.

 

Det betyder, at vi:

• Ser og hører den enkelte.

• Viser respekt over for hinanden.

• Giver plads til at den enkelte kan være sig selv.

 

Faglighed

Gennem en målrettet og ambitiøs faglig indsats og fokus på varierede læringsformer opnår vi nysgerrige børn.

Værdien skal fremme at skolens elever bliver naturligt optagede af at udforske og blive klogere på verden og dem selv.

 

Det betyder, at vi:

• Løbende er optagede af hvad der er relevant læring for fremtidens voksne, og justerer undervisningens indhold og form efter det.

• Sikrer at alle får de rette udfordringer.

• Sætter overliggeren højt.

 

Antimobbestrategi

Formål

At sikre, at alle elever føler sig trygge og trives på Korsholm Skole.

På Korsholm Skole ønsker vi, at alle trives og har det godt. Vi ønsker at fremme, at børn er glade, trygge og tolerante. En naturlig del heraf er blandt, at der arbejdes med forebyggelse af mobning.

At undgå mobning kræver en fælles indsats. Derfor prioriteres det højt på skolen, at forældre, elever og ansatte samarbejder om at skabe og sikre et trygt og tillidsfuldt miljø. Trivsel og bekæmpelse af mobning handler om at tage ansvar – ikke om at placere skyld.

 

Definition

• Mobning handler om udstødelse – eksklusion – fra et gruppefællesskab og er karakteriseret af gentagne udstødelseshandlinger, som står på over en periode, og som i sin helhed signalerer: ”Du er ikke med her”.

• Mobning foregår i en social sammenhæng, som det barn, der bliver mobbet, ikke kan trække sig fra.

• Mobning forudsætter en magtubalance, hvor det er blevet socialt accepteret, at en eller flere er mindre værd end andre.

• Mobning kan være direkte og forfølgende eller indirekte og udelukkende – og mere eller mindre synlig. 

 

Forebyggelse

På Korsholm Skole arbejdes der ud fra et børnesyn om, at:

  •      Alle børn gør det så godt de kan

  •      Alle børn har værdi for fællesskabet

  •      Alle børn er gode til noget

Med baggrund i dette børnesyn tilstræbes det at forebygge mobning, hvilket kommer til udtryk i:

• At eleverne lærer at udvise tolerance, respekt, omsorg og mod i forhold til hinanden. Der sættes tid af i alle klasser til arbejdet med klassens trivsel.

• At forældrene inddrages i arbejdet med at få alle børn til at være en del af fællesskabet. Skolen orienterer forældrene om, hvordan der arbejdes med gode fællesskaber og hvordan skolen forventer, at forældrene støtter op om disse. Dette sker typisk ifm. forældremøderne ved skoleårets begyndelse.

• At der arbejdes professionelt, kontinuerligt og systematisk med børnenes trivsel i alle klasser.

 

Forældrenes ansvar

• At der altid tales positivt om skolen, barnets kammerater og andre forældre, når barnet er til stede.

• At der laves aftaler omkring fødselsdage, spise- og legegrupper så ingen børn udelukkes.

• At man giver besked til lærerne, hvis man har mistanke om mobning.

 

Indgriben

Hvis der finder mobning sted, griber skolen ind.

• Det vil altid være situationsbestemt hvornår og hvordan, der gribes ind. Skolens medarbejdere og ledelse vurderer i den konkrete sag, hvilke handlinger, der iværksættes. Nedenstående er der eksempler på, hvilke handlinger, der (kan) iværksættes: 

  •      Ledelsen bliver altid orienteret.

  •      Der tages altid kontakt til de involverede forældre.

  •      Der afholdes personlige samtaler med de involverede elever.

  •      Der udfærdiges en handleplan i hht. gældende lovgivning.

  •      Der inviteres til møde mellem forældrene til de involverede elever.

  •      Der søges sparring hos PPR og/eller andre ressourcepersoner.

  •      Der iværksættes tiltag til brug i klassen eller omkring grupper af elever eller enkeltelever.

 

Korsholm Skoles værdier og antimobbestrategien skal være tilgængelig på skolens hjemmeside.

 

Revideret 10/1-2024