Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om skolen

Korsholm Skole er en lille landsbyskole med omkring 140 børn og 30 ansatte (lærere, pædagoger, medhjælpere og ledelse). Skolen er beliggende midt i de sammenhængende byer Foldby, Korsholm og Norring. Vi har børn fra 0.-6.klasse og derefter skal børnene videre til Præstemarkskolen i Søften i 7.-9.klasse.

 

På Korsholm Skole arbejder vi med at danne og uddanne livsduelige samt robuste børn. De skal blive til nogen, så de kan blive til noget. At være livsduelig indebærer blandt andet, at man har livsmod og tør tage ansvar for sig selv og andre. Man bliver til nogen ved at forme sin identitet og grundlæggende værdier, og man bliver til noget ved at bidrage og indgå i et demokratisk samfund. Skolen skaber rammer og strukturer, så børnene udvikler sig i sociale- og faglige fællesskaber. Skolen samarbejder med forældre omkring børns trivsel og læring og tror på, at børn gør det godt, hvis de kan.

På Korsholm Skole arbejder vi ud fra at ”Børn er mere ens end forskellige” og derfor skal de undervises sammen og deres forskelligheder rummes i det almene fællesskab. Når vi derfor tager udgangspunkt i, at ”Børn gør det godt, hvis de kan” betyder det, at undervisningsmiljøet skal tilpasses, når det bliver svært. Det er et område vi er optaget af, fordi vi ligesom resten af landets folkeskoler arbejder med inkluderende læringsmiljøer. Her bruger vi forskellige indretninger af vores lokaler og støttesystemer som visuel støtte, co-teaching og brugen af tavler som er inspireret af NEST-pædagogikken. Alt sammen for at tilgodese børnenes forskellige forudsætninger.

Hele skolens personale samarbejder om, at hver dag skabe de bedste betingelser for, at skolens børn kan udvikle sig fagligt og socialt. Læring er at tilegne sig kundskaber og færdigheder gennem en arbejdsproces. Denne proces er ofte en social proces, som foregår i samspil med andre og derfor dyrker vi ligeledes fællesskaberne på skolen. Både de store fællesskaber hvor hele skolen er samlet og de mindre fællesskaber ude i klasserne, ved at inddele børnene i mindre enheder i løbet af skoledagen.

Hverdagen på Korsholm Skole er præget af tæt kontakt børn og voksne imellem. Skolen er ikke større end at alle, både børn og voksne, kender hinanden. Forhold som engagement, fællesskab, trivsel og anerkendende pædagogisk tilgang er solidt forankret i skolens værdigrundlag. Vi arbejder med aldersblandet undervisning på udvalgte årgange og samlæsning af klasser på samme alderstrin.

Samarbejdet mellem SFO/klub og skole er tæt fungerende. Pædagoger indgår i undervisningen og som støtte i klasser. En stor del af skolens vikarpulje er udlagt som to–lærertimer, hvilket betyder kendte voksne i klasserne ved fravær af lærere.

På Korsholm Skole er makkerordning og mesterlære timer alt sammen noget, der foregår naturligt på tværs af klasser. Klasserne i indskolingen arbejder i perioder sammen og på tværs af klasser i forskellige fag og projektforløb. 

Få et indblik i livet på skolen gennem vores Facebookprofil - Korsholm Skole 

Dokumenter