Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trafikpolitik

Trafikpolitik for Korsholm Skole og Korsholm Børneunivers

Denne trafikpolitik er udarbejdet af Korsholm Skole og Korsholm Børneunivers i samarbejde med Trafik & Veje, Favrskov Kommune. Baggrunden for udarbejdelsen af politikken er et ønske om at skabe sikre og trygge skoleveje og samtidig gøre skolens elever til sikre trafikanter.

Hvad er en trafikpolitik?
Trafikpolitikken er et dokument, som beskriver, hvad skole og daginstitution gør for at ruste eleverne til at færdes sikkert i trafikken. Trafikpolitikken dækker bredt skolens arbejde med at sikre et sikkert og trygt miljø omkring skolen, og hvordan skolen arbejder med at give eleverne de nødvendige færdigheder til at færdes sikkert i trafikken. 

Samtidig er trafikpolitikken med til at skabe fokus på, at vi for at nå målet er nødt til at samarbejde på tværs. Kun ved at inddrage både skole, forældre, kommune og politi bliver det muligt at skabe en helhedsorienteret indsats, som bredt dækker børnenes hverdag og rammerne herfor. 

En trafikpolitik skal ses som et dynamisk dokument, som løbende revideres og bruges til at holde styr på indsatserne. Dokumentet indeholder en række mål og konkrete handlinger, som skal være med til at styre skolens indsats.

Der arbejdes i trafikpolitikken med fire emner:
⦁    På vej,
⦁    Undervisning, 
⦁    Rollemodeller og 
⦁    Samarbejde.

For hvert emne er der angivet emner, konkrete handlinger, samt tidsplan og en hovedansvarlig for opgaven.
På vej
På vej handler om, hvordan vi skaber et sikkert og trygt miljø rundt om skolen. Det drejer sig både om den fysiske indretning af områderne, og om hvordan vi bruger dem, både i skoletiden og uden for skoletid.
Anbefalet færdsel og afsætningspladser
På kortet nedenfor ses anbefalede parkeringsarealer og afsætningspladser ved skolen. 
(Indsæt billede)
         
Primær aflæsningsplads og parkeringsareal.
Aflæsningsplads for busser (på Damsbrovej) eller aflæsningsplads med tidsbegrænsning (ved rundkørsel).
Cykelparkering

Mindre morgenmylder: 
Det forventes naturligvis, at alle overholder færdselsreglerne, er ansvarsfulde og ikke til gene for andre, når de færdes på området omkring skolen.
Forældre, som kører deres børn til skole i bil, bør parkere, hvor dette er tilladt.
Vær opmærksom på skiltningen i rundkørslen her er det kun muligt at parkere mens der siges farvel – altså ”kys og kør”, og så opfordrer vi til også at bruge klubbens parkeringsplads.

På cykel til børnehave og skole:
Forudsat at børnene individuelt er klar til det, anbefales det, at børnene cykler i skole fra 4. klasse. Skolevejen skal være øvet, før børnene kører på egen hånd.
Forældre og elever sørger sammen for, at cyklerne er lovlige og i orden, inkl. lys og reflekser, således at eleven er synlig i trafikken og på vej til skole.
Forældre, søskende og elever opfordres til at benytte cykelhjelm og refleksvest.

På cykeltur med skolen:
Når klasserne skal rundt i nærmiljøet, benyttes cyklen så vidt muligt.
På cykelture med skolen skal alle elever og medarbejdere bære cykelhjelm. Derudover opfordres alle til at benytte refleksvest. 

Cykelparkering:
Eleverne skal parkere deres cykler på skolens cykelparkering.

Klub:
Når eleverne skal starte i klub, bliver de, under opsyn, hjulpet over fodgængerfeltet.
Der vil være ansvarlig pædagog min. fra august-februar.

Med bus:
Skolebus: Skoleeleverne venter på skolebussen i skolegården indenfor bommen.
Bus i børnehaven eller i skoletiden: Børnene skal benytte bussens seler.

Undervisning:
Vi ønsker at gøre eleverne til gode til at færdes sikkert i trafikken. Derfor er det vigtigt at give dem de rigtige kompetencer og præge holdninger og adfærd. Målet med færdselsundervisning bygger på Undervisningsministeriets trinmål. Det overordnede mål med undervisningen er;
⦁    Eleverne opnår sikkerhed i at færdes i trafikken uden risiko for sig selv eller andre
⦁    Eleverne skal opnå viden om de faremomenter og muligheder, som de stilles overfor i trafikken
⦁    Eleverne bliver opmærksomme og ansvarlige trafikanter
⦁    Eleverne skal vide, at deres adfærd i trafikken er led i en sammenhæng, som giver dem muligheder, men også medansvar og forpligtelser

Eleverne skal kende til forholdsregler i forbindelse med ulykker, herunder førstehjælp.
Færdselsundervisningen bygger dermed både på at give eleverne værktøjer til at klare sig i trafikken og også kunne forstå adfærdsmæssige sammenhænge i trafikken. 

Færdselsundervisning på skolen:
Undervisningen følger Undervisningsministeriets trinmål. 
Færdselskontaktlærer søger for, at der opbygges en samling undervisningsmaterialer og formidler ny viden fra bl.a. www.sikkertrafik.dk.
Klasselæreren står for planlægningen af færdselsundervisningen i den enkelte klasse.

Færdselsundervisning:
Skolen har udpeget en færdselskontaktlærer. 
Færdselskontaktlærerens viden bliver løbende opdateret med materiale fra Rådet for Sikker Trafik og eventuelt færdselspædagogiske arrangementer.

Indskoling:
Børnehaven: Færdselstræning samt fokus på barnet som fodgænger.
0 klasse: Gennemgang og træning af færdselsregler.
I 0. klasse afholdes gåprøver. I 3. klasse afholdes mini cyklistprøve.

Mellemtrin:
Der vil være fokus på eleven som cyklist. 
Gøre dem  i stand til at cykle i kendt og ukendt område samt forståelse for adfærd, risiko og ansvar.
I 6. klasse afholdes cyklistprøver med besøg af politiet.

Kampagner:
Skolen deltager i Alle Børn Cykler (efterår)
Skole og Børnehave deltager i reflekskampagner (efterår)
På gåtur med Albert og Rose materialet (sensommer)
Vi cykler til arbejde (forår)

Rollemodeller:
Børnene er fremtidens trafikanter. Hvis de ikke har rollemodeller, som de kan spejle sig i, og se som gode eksempler, bliver de heller ikke selv gode og sikre trafikanter. Eksempelvis er det afgørende, at børn lærer at cykle i trafikken, så de også som voksne kan gebærde sig i trafikken. 

Alle: Det forventes at alle, der opholder sig omkring skolen og på skolevejene, overholder færdselsreglerne og udviser korrekt og sikker adfærd i trafikken.
Skolen og Børnehavens personale: Personalet er rollemodeller for, hvordan man opfører sig i trafikken og forventes at overholde færdselsreglerne og udviser korrekt og sikker adfærd i trafikken.
Ansatte, som er på cykeltur med børn, anvender cykelhjelm, og der opfordres til, at der også anvendes refleksveste. Ansatte som kører på cykel til og fra skole eller børnehave opfordres til at bruge cykelhjelm.
Forældre: Forældrene er vigtige rollemodeller for, hvordan man opfører sig i trafikken. Færdselsundervisningen i skolen skal bakkes op af, at eleverne i deres hverdag får træning og også kan se god trafikadfærd i praksis.
Forældrene forventes at træne deres børn i at gå og cykle sikkert.

Samarbejde:
Trafikpolitikken bygger på en indsats fra flere forskellige parter. Trafikpolitikken vil også kun være effektiv, hvis den implementeres i samarbejde mellem de forskellige parter. Kun ved en helhedsorienteret indsats sikres det, at målet nås.  

Skolebestyrelsen: Skolebestyrelsen forestår en opfølgning mindst hvert 3. år på handlingerne i trafikpolitikken. Skolebestyrelsen forestår en revision af trafikpolitikken mindst hvert 3. år. 
Forældrene: Forældrene er rollemodeller for børnene.
Institutioner: Der samarbejdes om fælles retningslinjer for:
⦁    Regler, når man færdes på tur.
⦁    Forældreinformation.
Lærerteams orienterer om skoleårets trafikundervisning og gå/cykel aktiviteter.
Politiet: Politiet deltager i cyklistprøver. Færdselskontaktlæreren er bindeled til politiet.
Kommunen: Vurderer/etablerer tiltag på skolevejen.