Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skole-hjem samarbejde

Kommunikation mellem skole og hjem

Formål: På Korsholm Skole er en tæt og direkte kommunikation det centrale omdrejningspunkt i samarbejdet mellem skole og hjem. Kommunikationen skal understøtte, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige og sociale udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige som de kan.

 

Mål:

  • At kommunikationen af alle parter opleves som anerkendende, åben og respektfuld.
  • At det er let for alle forældre at holde sig opdateret omkring såvel de praktiske som de indholdsmæssige dele af deres barns skoledag.
  • At skolen er orienteret om væsentlige forhold i hjemmet, som har betydning for elevens skolegang.

Skolens ansvar:

  • At informere en elevs forældre så hurtigt som muligt, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer, herunder fravær.
  • At behandle bekymringer og evt. utilfredshed fra forældre så hurtigt som muligt med henblik på en tilfredsstillende løsning for begge parter.
  • At tilstræbe generel tydeligt og rettidig kommunikation til forældrene.

 

Forældrenes ansvar:

  • At holde sig orienteret om deres barns skolegang.
  • At orientere skolen, hvis der er væsentlige forhold i hjemmet, som har betydning for elevens skolegang.
  • At tage direkte kontakt til involverede medarbejdere, hvis der er utilfredshed med forhold omkring deres barns skolegang, med henblik på at få løst problemet. Findes der ikke en løsning på denne måde, rettes henvendelse til skolelederen.

 

Princip for orientering af hjemmet om elevens trivsel og udbytte af undervisningen

Formål: På Korsholm Skole tilstræber vi at forældrene, som grundlag for at kunne bidrage til deres barns læring og trivsel, orienteres løbende og fyldestgørende om deres barns udvikling.

 

Mål:

  • At skolen og forældrene gennem samarbejde forebygger og løser faglige og trivselsmæssige problemer.
  • At resultater af faglige tests samt elevplanen er en del af orienteringen af hjemmet om elevens faglige og trivselsmæssige udbytte af undervisningen, og med til at sikre, at alle elever udfordres i forhold til deres niveau.

Skolens ansvar:

  • At  give forældrene en løbende og fyldestgørende viden om elevens udvikling.
  • At  give forældrene viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte deres barns læring.
  • At udarbejde løbende opdatering af elevplanerne og gøre den tilgængelig for forældrene
  • At elevplanerne giver et fyldestgørende billede af den enkelte elevs faglige udbytte og trivsel samt af de konkrete mål, der sættes for elevens udvikling.
  • At elevplanen er elevens og et samarbejdsværktøj mellem elev og lærer.

 

Forældrenes ansvar:

  • At have en løbende dialog med deres barn om barnets mål og udbytte af undervisningen.
  • At følge op på indgåede aftaler om, hvordan de skal støtte deres barns læring.
  • At holde sig løbende orienteret om indholdet i elevplanen.

 

Princip for skole-hjem-samtaler

Formål: På Korsholm Skole skal ønsker vi, at skole-hjem-samtaler, sideløbende med den løbende dialog, skal understøtte, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige og sociale udvikling.

 

Mål:

  • At samtalerne giver forældrene et fyldestgørende billede af barnets faglige udbytte og trivsel, og er med til at sikre at evt. faglige og trivselsmæssige problemer opdages i tide.
  • At samtalerne er med til at sikre et samarbejde om, at alle elever udfordres i forhold til deres potentiale.
  • At samtalerne skaber dialog mellem lærere, forældre og elev i forhold til fastsættelse og opnåelse af målene for elevens faglige og sociale udvikling.
  • At samtalerne skaber mulighed for at lave konkrete aftaler mellem skolen og forældrene om, hvordan forældrene kan støtte deres barn i at nå de faglige og sociale mål.
  • At samtalerne understøttes af elevplanen samt andet relevant materiale.

 

Skolens ansvar:

  • At indkalde til skole-hjem-samtaler i god tid.
  • At opdatere elevplanen løbende.
  • Løbende at vurdere, om der er brug for ekstra skole-hjem-samtaler for en elev.
  • At give forældrene fyldestgørende viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte deres barns læring.
  • At samtaleformen understøtter en  fyldestgørende formidling om elevens faglige og trivselsmæssige udvikling.

 

Forældrenes ansvar:

  • løbende at holde sig orienteret i elevplanen
  • at  tilstræbe, at mindst én forælder deltager i skole-hjem-samtalerne.
  • at tage kontakt til skolen, hvis de oplever at der er behov for en ekstra skole-hjem-samtale

 

Princip for forældremøder

Formål: På Korsholm Skole ønsker vi at forældremøderne understøtter, at  skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for den faglige og sociale udvikling i klassen.

 

Mål:

  • At møderne medvirker til at skabe et godt forældrefællesskab omkring klassen.
  • At inddrage forældrene i drøftelse og løsning af faglige og trivselsmæssige udfordringer i klassen.
  • At forældrene kender de overordnede planer for de faglige og sociale aktiviteter, der skal iværksættes i klassen. Samt, at de ved, hvor de kan hente yderligere oplysninger.

 

Skolens ansvar:

  • At afholde mindst et forældremøde årligt.
  • At sørger for, at der på møderne er plads til såvel information som dialog med og mellem forældrene.
  • At tilstræbe at inddrage klassens forældreråd i planlægning og gennemførelse af forældremøder.
  • At indkalde i tilpas god tid til forældremøder.

 

Forældrenes ansvar:

  • At bestræbe sig på at deltage i alle forældremøder.
  • At bidrage konstruktivt på forældremøderne, så klassens faglige og trivselsmæssige udvikling understøttes.

 

Princip for forældrenes deltagelse i skolens liv og barnets skolegang

Formål: På Korsholm Skole ønsker vi forældrenes aktive deltagelse i skolens liv. Vi betragter alle forældre som ressourcer i forhold til at styrke fællesskabet i og omkring klassen og på tværs af årgange. Sammenhold omkring børn giver sammenhold imellem børn.

 

Mål:

  • At alle forældre er bevidste om, at deres engagement og deltagelse i deres barns skolegang er vigtig for barnets læring og trivsel.
  • At medvirke til at fremme såvel elev- som forældrefællesskaber i klassen gennem prioritering af sociale og faglige arrangementer i klassen og på skolen.

 

Skolens ansvar:

  • At forældrene bliver bevidstgjorte om, at deres deltagelse i barnets skolegang er vigtig for barnets læring og trivsel.
  • At orientere forældrene om, hvordan de kan støtte deres barns trivsel og læring i skolen gennem aktiviteter uden for skoletiden.
  • At sikre, at der etableres et forældreråd i klassen. Forældrerådet inddrages i planlægning og gennemførelse af forældremøder og tager initiativ til sociale arrangementer i klassen.

 

Forældrenes ansvar:

  • Forældrene sørger for, at deres barn møder undervisningsparat i skolen.
  • At  forældrene signalerer, at skolen er vigtig, samt at barnet er velforberedt og respekterer skolens regler og almindelige normer for god opførsel.
  • At drøfte de ting som de er i tvivl om eller uforstående overfor med medarbejdere og ledelse.
  • Forældrene tilstræber at deltage i de faglige og sociale arrangementer på skolen.
  • Forældrene tilstræber at arbejde for og bidrage til et stærkt forældrefællesskab, så alle elevers læring og trivsel højnes.

 

Efterår 2019