Sundhedspolitik

Korsholm Skoles sundhedspolitik

Fælles for skole/SFO/klub:

Målsætning:

Det er vores målsætning, at vi på Korsholm skole, i SFO og Klub har en flok glade børn, der trives, har et højt selvværd, har gode venner og gode motions– og spisevaner.

▪ Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn, og hvor det udviklingsmæssigt befinder sig.

▪ Vi ser på, om barnet trives i skolen, SFO og klub, i familien og blandt kammeraterne.

▪ Vi vil skabe rammer, der tilgodeser, at børnene lærer at navigere og tage selvstændige beslutninger, samt får mulighed for at afprøve det i praksis.

▪ Dette gælder både vedr. kost og motion, men også vedr. den mentale sundhed.

Baggrund:

Megen forskning peger på, at børn udvikles, trives bedst og lærer mest, hvis de har en sund livsstil. Det er derfor medarbejderne på Korsholm skoles ambition at skabe et miljø, der tilstræber, at børnene her får en mulighed for at udleve dette.

Der arbejdes i Favrskov kommune for: ”at sikre sunde vaner og sunde valg for alle børn. Kommunen vil bidrage til institutionelle rammer, der understøtter sunde vaner og medvirker til trivsel blandt børn og unge”. Se pjecen ”Sundhedspolitik for Favrskov Kommune”.

Definitioner:

Inden for sundhedspolitik taler man dels om sundhedsforebyggelse og dels sundhedsfremme.

Sundhedsforebyggelse:

Forebyggelse er det, der bliver gjort for at undgå, at folk bliver syge. Man tager udgangspunkt i det negative: Hvad sker der, hvis folk ikke bevæger sig nok eller spiser usundt? De bliver syge, og der skal derfor forebygges, så de undgår sygdom.

Sundhedsfremme:

Sundhedsfremme ser på det hele menneske. Mennesket skal lære og opmuntres til at vælge det sunde liv. Målet er at øge barnets følelse af sammenhæng, begribelighed, håndterbarhed og meningsfuldhed. Man tager udgangspunkt i det positive og ser på ressourcer og handlemuligheder.

Mental sundhed handler om, hvad der er livskvalitet, om social anerkendelse og om barnets positive selvbillede.

SFO

I SFO finder vi det vigtigt, at dagligdagen sender sunde signaler bl.a. valg af sunde fødevarer og daglig motion.

Lige så vigtigt er det, at den mentale sundhed trives.

Derfor er der også undtagelser og plads til særlige dage f.eks. fødselsdag, julearrangement og fastelavn. Her får børnene mulighed for at spise/feste med mindre sunde valg f.eks. kage, æbleskiver og slik.

Klubben

I Korsholm SFO/klub er relationen og det sociale fællesskab fundamentale værdier og er en del af den ”ånd”, der eksisterer. Her er der involverende voksne, der stiller relevante krav til børnene og har tydelige forventninger til deres deltagelse i fællesskabet. Vi værner om børnenes indbyrdes relationer og støtter dem i disse, men sætter også krav til de mere ressourcestærke om at involvere sig, tage ansvar og hjælpe de mindre ressourcestærke.

I Korsholm SFO/klub tror vi på, at det at føle sig som en del af et fællesskab er et godt grundlag for det enkelte individs mentale sundhed.

Skolen

Undervisningen har som mål, at eleverne tilegner sig indsigt i vilkår og værdier, som påvirker sundheden, og at eleverne oplever glæde og velvære ved fysisk aktivitet.

Indikatorerne herfor er:

▪ at alle børn på Korsholm Skole er i fysisk aktivitet hver dag.

▪ at aspekter af sundhed og fysisk velvære integreres i så mange fag som muligt.

▪ at flest mulig børn cykler eller går i skole.

▪ at forældrene understøtter gode motions- og kostvaner.

Sundhed og trivsel er et af skolens indsatsområder. De konkrete pædagogiske tiltag er beskrevet i skolens kvalitetsrapport.

Korsholm skole, SFO og klub vil gennem sundhedsudvalget, bestående af repræsentanter fra SFO, klub, skole og i samarbejde med bestyrelse, være tovholdere for at videreføre vores fælles sundhedspolitik.

Rev. 30.marts 2017