Åben Skole

Formål

På Korsholm Skole vil vi være en del af det samfund som vi bor i. Arbejdet med den åbne skole skal

styrke den lokale sammenhængskraft, understøtte arbejdet med en varieret skoledag, skabe indsigt, udsyn,

nysgerrighed og nye perspektiver i elevernes liv.

Mål

● At åben skole aktiviteterne understøtter den daglige undervisning og er en del af et sammenhængende forløb.

● At inddrage forældregruppens mangfoldige kompetencer og viden fra arbejdsliv og fritidsliv i elevernes læreprocesser.

● At elever i 5. 6. klasse mindst en gang får mulighed for at komme i erhvervspraktik. (en gang i enten 5. eller 6.klasse)

● At inddrage erhvervsliv, uddannelsesmiljø, foreningsliv og kulturliv aktivt i elevernes læreprocesser.

Skolens ansvar

● At tage initiativ og opretholde en løbende dialog med forældregruppen om deres mulighed for at bidrage ind i undervisningen/ i den åbne skole.

● At alle åben skole aktiviteter er organiseret efter klare aftaler i forhold til ansvarsfordeling og med den nødvendige sikkerhed for alle.

Forældrenes ansvar

● At være aktive medspillere i forhold til at generere ideer til åben skole aktiviteter.

● I det omfang det er muligt at stille sig til rådighed, f.eks. i forbindelse med at bidrage til undervisningsforløb og etablering af praktikpladser.

I Favrskov Kommune arbejdes der på kommunalt plan med at udvikle åben skole- tilbud i samarbejde med uddannelsesinstitutioner, kulturinstitutioner og virksomheder. Det er organiseret, så der på de enkelte årgange er aktiviteter som de enkelte årgange skal deltage i og derudover en række aktiviteter, som klasserne kan deltage i.