Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forpligtende samarbejde mellem skole og børnehave

Konkret forpligtende samarbejde i Korsholm

I Korsholm samarbejder børnehaven og skolen konkret forpligtende for at sikre gode overgange for børnene mellem dagtilbud og skole. Vores mål er, at børnene oplever sammenhæng, tryghed og fællesskab i sammenhængen mellem dagtilbud, før-skole-tilbud, SFO og skolestart.

Det konkrete forpligtende samarbejde tager i større eller mindre grad udgangspunkt i fælles læringsmål, fælles ansættelser, fælles lokalebrug og fælles åbningstid.

 

Fælles åbningstid

Det drøftes og overvejes med jævne mellemrum om det vil give mening, hvis vi ex. har fælles morgenåbning mellem børnehave og SFO. Vi har foreløbig aftalt, at vi kan hente hjælp hos hinanden i de perioder, hvor vi har få ressourcer morgen/aften.

Pt. er der overvejelser om at lave fælles feriepasning i uge 7, dagene op til påske og i uge 42, så børnehaven kommer i SFO’en sammen med eget personale. Det skal drøftes i bestyrelserne.

Fælles lokalebrug

Det er vigtigt, at børnene har kendskab til skolen. Børnehaven har mulighed for at bruge gymnastiksal, faglokaler og bibliotek efter aftale. Børnehaven bruger ofte skolens legeplads og boldbaner. Skolen er også velkommen i børnehaven.

Fælles ansættelser

I perioden august til marts bytter vi pædagogtimer mellem børnehave og SFO 2-3 timer om ugen. Det betyder, at en SFO pædagog med kommende tilknytning til før-skole-tilbuddet deltager i dragegruppens aktiviteter en formiddag om ugen. En børnehavepædagog med kommende tilknytning til før-skole-tilbuddet deltager i SFO aktiviteter en eftermiddag om ugen. Denne pædagog sørger løbende for at tage børn fra børnehaven med på besøg i SFO’en.

Fra marts til august sender børnehaven en pædagog fuldtid i før-skole-tilbuddet.

Fælles læringsmål

Vi har udarbejdet fælles læringsmål med afsæt i målbeskrivelsen for kommunale fritidstilbud. Hensigten er, at vi via fælles læringsmål, aktiviteter og samarbejde understøtter barnet i en god overgang mellem skole og daginstitution.

Fælles læringsmål: Sproglig udvikling

Læsevejleder og sprogansvarlig samarbejder om konkrete aktiviteter mellem dagtilbud og skole i forhold til sproglig og skriftsproglig udvikling.

Vi mødes 2-3 gange årligt, hvor sprogtest evalueres og aktiviteter planlægges. Der er to forløb om året med fælles læringsmål.

Aktiviteterne tager udgangspunkt i snitflader mellem læreplanstemaet ”sprog” og skolens forenklede fælles mål.

Samtale – børnene skal deltage i samtaler, tilegne sig færdigheder i at lytte, tale og spørge

Fortælling – børnene skal øve sig i at gengive indhold af tekster

Sproglig bevidsthed – mulighed for at reflektere over sproget

Skrivning – opmærksomhed på skriftsprog og alfabetet

Læsning – legelæsning, dialogisk læsning

 

Fælles læringsmål: Robusthed

Vi arbejder med et fælles sprog i forhold til udvikling af barnets robusthed. Vi tager afsæt i oplægget af Poul L. Bak. Aktiviteterne foregår primært i henholdsvis skole og børnehave – og bliver italesat særligt i forbindelse med skolestart.

Barnets øve-bane

Børn skal have mulighed for at øve sig – både i aktiviteter, læringssituationer og sociale sammenhænge. Forskellige børn har brug for forskellige øve-baner og rammer. Vi skal sikre os, at alle børn får deres øve-bane.

Vi italesætter at ”det er godt, at du øver dig”, ”jeg kan se, at du virkelig øver dig”. Øvelsen fremhæves frem for resultatet – det vil sige ros og positiv vejledning, når børn øver sig (også når det ikke lykkes).

Trække vejret

Det er afgørende for hjernens evne til at ”blive i den tænkende hjerne” og stoppe alarmcentralen, at vi mestrer at trække vejret. Det er godt at øve sig i det. Træk vejret gennem næsen (luften er kold) slip luften ud gennem næsen (nu er den varm). Øv og træn børn i at trække vejret – fortæl dem, at det er godt at huske, når man bliver ked af det, sur og lign.

Styring af tanker

Fortæl børnene historien om tankernes hus – et hus i hjernen, hvor vi selv går rundt. Vi kan tænde/slukke lyset i et rum (slukke/tænde tanker) – og selv vælge at gå ud af rummet igen. Lav øvelsen til samling eller lign.

 

Førskole på Korsholm Skole - pædagogisk platform

Korsholm Skole modtager børn fra børnehave i før-skole-tilbud fra marts til august. Fra august begynder børnene i skole og SFO. Der er et tæt samarbejde mellem før-skole-tilbud, SFO og 0. klasse.

Mål:                   

Målet for førskole forløbet er at skabe tryghed hos det enkelte barn omkring skole og SFO, samt at bibeholde barnets ”lyst til at lære” og bevare barnets følelse af at være kompetent i den aktuelle kontekst og være en vigtig og ligeværdig del af fællesskabet.

Metode:

Fra 1. marts vil børnene gennem en alsidig og forudsigelig ugeplan med faste punkter blive introduceret til skolens og SFO’ens mange forskellige facetter. Dette vil medvirke til at sikre dem tryghed i de nye rammer, samt sikre at de bevarer deres nysgerrighed og lyst til læring.

Lokaler:

Førskolegruppen får base i eksisterende SFO lokaler: Café, køkken, LEGO rum, puderum samt på 1. salen hvor der er gammelt kontor og personalerum.

Det skal fremhæves, at hvis førskole tilbuddet skal blive en realitet, er det nødvendigt at de nævnte lokaler gennemgår en grundig istandsættelse og ombygning.

Førskolegruppen får egen indgang og garderobe.

Struktur for hverdagen:

Børnene skal møde i førskolegruppen i tidsrammen: 9.30 – 14.

I denne tidsramme er der et fastsat program.

  • Kl 6.30 – 8.00: Morgenpasning sammen med øvrige SFO børn.
  • Kl 8.00 – 9.30: "Drop-in” leg og hygge.
  • Kl 14 – 17: SFO tid med øvrige SFO børn. Førskolegruppen sikres et lokale eller en ramme, hvor de har mulighed for at trække sig tilbage.

 

Ugens opbygning:

Nedenstående er et eksempel på ugens opbygning. Der vil desuden være et tæt samarbejde med eksisterende børnehave klasse, så den kommende børnehaveklasse lærer, når at lære børnene at kende. Dette kan evt. foregå igennem et musik forløb, hvor også Musikskolen involveres.

Mandag: Fokus på sprog og udtryksformer: billedkunst, sløjd, udeværksteder

Tirsdag: Fokus på bevægelse: boldbaner, skolegård, gymnastiksal

Onsdag: Fokus på naturfænomener: udedag/ turdag, klubbens arealer, sø, skov, besøge børnehave

Torsdag: Kost & sundhed: skolekøkken, mad over bål, afslapning

Fredag: Opsamling/ evaluering af ugen, deltage i skolens fællessamling